Wouter monoloogje - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Wouter en Wies - WaarBenJij.nu Wouter monoloogje - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Wouter en Wies - WaarBenJij.nu

Wouter monoloogje

Door: Wouter

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Wies

04 Juni 2014 | Gambia, Brufut

In de vorige blog zeiden we dat we hier zouden schrijven over afgelopen weekend, niks is echter minder waar. Omdat Wies’ momenteel erg druk is en ik nu even niks te doen heb, ga ik even een blogje schrijven over de afgelopen week, deal with it. Afgelopen week waren mijn ouders en zusje in Gambia, dus daar schrijf ik even een monoloogje over.

Het leek mij wel tof om mijn ouders op te pikken van het vliegveld, ik heb hier immers een auto en dan kan ik ze meteen over mijn ervaringen in Gambia vertellen. Om de ervaring iets completer te maken had ik me mooi Gambiaans aangekleed: Het rastashirt, een gambiaanse ketting en armband, een witte broek en badslippers. Lekker fout dus. Het begon al lekker: we dachten dat het vliegtuig om 23:10 Nederlandse tijd aankwam, maar het was dus 23:10 Gambiaanse tijd (twee uur later). Ik stond dus twee uur te wachten op het vliegveld, heel erg chill! Toen ze eenmaal aan waren gekomen even snel gepraat met hun reisleidster en meegedeeld dat ze met mij konden rijden, sneller en leuker! Binnen nog geen uurtje waren we aangekomen bij hun hotel, terwijl de bus van Kras er een uur langer over deed, dat voelt lekker ;). Overigens wel grappig: ik realiseerde me tijdens die autorit pas hoe erg ik hier eigenlijk ben ingeburgerd. Dingen die voor hun zo vreemd lijken zijn voor mij al heel gewoon geworden (auto’s die geen richting aangeven / geen remmen hebben, koeien die de straat oversteken, niet werkende stoplichten, half afgebouwde huizen, politiecheckpoints, etc.)

Zaterdag begon de speedtrip door Gambia. Het plan was om geld te wisselen en door te knallen naar het strand, maar daar kwam niks van in. Kras wilde even een praatje houden midden op de dag, waardoor je er eigenlijk niks omheen kon doen. Uiteindelijk zijn we na het praatje maar naar het apenreservaat gereden. In het hele reservaat geen aap gezien, en eenmaal het park uit zitten er zo’n 30 apen voor de ingang. Tsja, we hebben ze in ieder geval gezien moet je maar denken. Daarna even echt Gambiaans gegeten (domoda en bennechin) en daarna naar bed.

De volgende dag hebben we het plan om naar het strand te gaan toch nog maar even doorgezet.. Natuurlijk zijn we niet naar een toeristisch strand geweest maar heb ik ze meegenomen naar Tujering, een van de mooiste stranden van Gambia die ook nog eens rustig is! Een heerlijke (rustige) dag gehad met enorm veel zon en ’s avonds hebben we daar op het strand nog even een hapje gegeten.

Maandag hebben we een taxi gehuurd om naar Bakau te gaan, voornamelijk om de crocodile pool te checken. Ook voor een tweede keer heel gaaf om te zien kan ik zeggen. We hebben nog een primeurtje meegepakt: een gevecht tussen een aantal krokodillen! Toen we uitgekeken waren hebben we de chauffeur gevraagd om ons af te zetten bij White Vision beach. Ook hier: geen toeristisch strand, en wel enorm rustig. Daar komt nog bij dat ik de bediening daar ken, dus dat er heel veel te regelen valt. Dat bleek ook nu zo te zijn: verse kokosnoot, vers baobabsap, lunch met hun meegegeten en even kijken hoe ze ataiyah (de lokale thee) maken. Toch wel leuk om te zien voor de niet-Gambianen.

Dinsdag en woensdag zijn we met een Arke trip naar Georgetown geweest. Een plaatsje wat flink up-country ligt (300km) en waar ik ook nog nooit was geweest. Na een beste zit in de auto gingen we verder met de boot. Op de boot hebben we veel verschillende wilde dieren gezien: nijlpaarden, bavianen, wrattenzwijnen en zo’n 20 soorten vogels waarvan ik de naam niet ken en niet wil kennen. Na 3,5 uur varen op The Gambia rivier kwamen we aan in Janjangbureh (of is het Jangjangbureh of Jangjanbureh of zelfs Jamjambureh? Niemand weet het. Zelfs de Gambianen niet). Anyway, mooie ligging aan het water, wilde apen rondom je huis en 30+ graden. Wat wil je nog meer? Nou, mango’s. En die waren er, in overvloed.

De volgende dag reden we door naar Georgetown. Hier was een oud slavenhuis te zien, maar dat was het ook wel. Ik vond persoonlijk Janjang(?)bureh een stuk leuker. Na een korte stop reden we door naar een compound up country. De huizen hier zijn een stuk armer dan aan de kust zeg! Je kent de term basic? Dat x10 zeg maar. Het waren letterlijk huisjes gemaakt van leem met een rieten dak. Na deze korte stop reden we door naar het hotel, met hier en daar een stop voor eten en drinken.

Donderdag had ik geen auto, dus moesten we weer een taxi huren. Niet de taxi’s hier zo duur zijn ofzo, dus heel erg was het niet. Allereerst heeft de taxi ons gebracht naar ‘mijn’ bouwproject in Brikama. Even gedag gezegd tegen de bouwploeg en daarna mijn ouders een rondleiding gegeven over het terrein. Omdat ik er zelf ook al een week niet meer was geweest was keek ook ik mijn ogen uit, de bouw gaat ECHT snel. Toen we het in Brikama hadden gezien bracht de taxi ons naar de markt in Serrekunda (de grootste markt van Gambia). Binnen één minuut hadden we een gids die ons maar al te graag een rondleiding wilde geven over de markt. Het deel wat hij ons heeft laten zien had ik ook nog niet eerder gezien. Toen pas realiseerde ik me hoe groot de Serrekundamarkt eigenlijk is. ’s Avonds zijn we naar Smile Gambia gegaan om Franco (een Gambiaanse ‘vriend’) te ontmoeten, en zijn eten te proeven. Wies, Niels, Paula, Maarten en Tobias kwamen hier ook en het was enorm gezellig!

Vrijdag was het alweer tijd voor mijn ouders en zusje om naar Nederland te gaan, maar gelukkig pas ’s nachts. We hadden de hele dag nog om de dingen te bezoeken, en dat was maar goed ook. We moesten de Raptile Farm! Ook mijn ouders en zusje moesten er maar aan geloven en een Python in hun nek krijgen. Gelukkig had ik een auto deze dag, dus kon ik ze naar Kartong rijden (toch zo’n 40km zuidelijker dan waar ik woon). Hier hebben we een rondleiding gehad, met precies hetzelfde praatje wat ik al eerder heb gehad. Sterker nog, ze gebruikten zelfs dezelfde grappen, lekker ingestudeerd! Na de Reptile Farm zijn we weer teruggereden naar White Vision, om de laatste dag nog af te kunnen sluiten op het strand. Na het strand hebben we de bagage even opgehaald en heb ik mijn ouders en zusje afgezet op het vliegveld. Al met al een erg gezellige week gehad, en een weekje vakantie waar ik toch stiekem ook wel aan toe was! En gelukkig viel het precies goed: de dag daarna was meteen weer een weekend vrij, AWWWW YEAHHH!

  • 04 Juni 2014 - 21:59

    Joke:

    Wat heerlijk dat ik nu gewoon alles weet wat ik lees. Ik zou zelfs aanvullingen kunnen geven over o.a. vogelnamen :).
    We hebben super genoten om te zien hoe jullie daar leven en werken. Wat schiet het mooi op, ondanks de hitte!
    Die was overigens up river nog een stuk intenser!
    Alle tapalapa's die we overal gehad hebben zijn nog wel het noemen even waard, evenals de tapalapa of tapaflapa honden op het strand.
    ik hoop dat de ouders van Wies en het zusje van Niels het nu ook zo naar hun zin hebben!
    Liefs uit weer een nat, koud Nederland.
    In het weekend ga ik weer veel aan Gambia denken. Dan beloven ze tropische temperaturen. ;)

  • 05 Juni 2014 - 17:28

    Hennie:

    Tjonge wat een gave verhalen. Ik heb het gevoel alsof je erin zit. Super om te lezen. Kijk nu uit naar het volgende. Ook top voor jullie Joke, dat je er geweest bent..
    Grt Hennie

  • 05 Juni 2014 - 22:28

    Martijn Jager :

    Hoi Wouter.

    Ik vraag me wel af welke taal spreken ze daar in Gambia Engels of Frans.
    Ik denk Frans.
    Groetjes Martijn Jager.

  • 10 Juni 2014 - 15:29

    Rose:

    Hoi Wouter,
    Leuk om alles aan je ouders en Stefanie te laten zien.
    Heeft vast indruk gemaakt?
    Op naar het laatste gedeelte van je Afrika trip.
    Have fun.

    Gr Rose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter en Wies

Wies en Wouter gaan in Gambia een toiletgebouw en kleuterschool bouwen.

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 626
Totaal aantal bezoekers 14426

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Gambia

Landen bezocht: