Cooking in the Chicken - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Wouter en Wies - WaarBenJij.nu Cooking in the Chicken - Reisverslag uit Brufut, Gambia van Wouter en Wies - WaarBenJij.nu

Cooking in the Chicken

Door: Wouter en Wies

Blijf op de hoogte en volg Wouter en Wies

23 April 2014 | Gambia, Brufut

Ondertussen hebben we het ritme van onze werknemers helemaal overgenomen. Elf dagen werken, drie dagen rust. Het is wel een beetje pittig om elf dagen achter elkaar te werken. Voornamelijk de laatste paar dagen heb je wel echt behoefte aan dat weekend. Geef me toch de Nederlandse werkweken maar… Echter heeft het ook zo zijn voordelen: als je terugkijkt op wat je de afgelopen “week” hebt bereikt is er natuurlijk een stuk meer te bereiken in elf dagen dan in vijf dagen. Dat geeft dan ook wel weer een lekker gevoel!

Ondertussen zijn we al begonnen met het dak van de nursery school, en zijn alle muren van het toiletgebouw ook al bijna klaar. Het schiet dus echt lekker op! Ik vind het nog steeds heel vreemd: je bent twee maanden bezig met “voorbereidingen” (uitzetten, fundering uitgraven, vloer storten, grond terugstorten) en dan binnen twee weken ziet het eruit alsof het hele gebouw al af is. Ik begin er steeds meer in te geloven dat we deze gebouwen (makkelijk) af gaan krijgen voordat onze tijd in Gambia erop zit.

Helaas was ik (Wouter) dit weekend ziek geworden, heb ik twee dagen op bed gelegen met koorts en me daarna nog een paar dagen lamlendig gevoeld. Voor de zekerheid toch maar even een malariatestje gedaan (goed van mij he tante Rose?), maar die was gelukkig negatief. Misschien werkt die Lariam toch beter dan ik dacht ;). Ook wel een mooie ervaring trouwens: bij een ziekenhuis zijn in Gambia. Het is ongeveer het enige gebouw wat er aan de binnenkant netjes en schoon uitziet, althans… dat zou het zijn. Vlak voordat ik binnenkwam kwam er echter een kindje aan wat even de hele grond daar onderkotste, heel chill. Toen ik aan de beurt was bij de receptie, stuurden ze me meteen door naar het laboratorium (toevallig dezelfde plaats waar het kindje heen gebracht werd). Toen ze zagen dat een toebab geholpen moest worden, moest het kindje maar even naar buiten en wachten tot ik geholpen was. Ik denk inderdaad wel dat iemand die al drie dagen ziek is geen 5 minuten kan wachten op een overduidelijk ziek kindje, maar goed, Gambia. Gelukkig had ik een hele vriendelijke vrouw die mij behandelde. Toen ik binnenkwam wees ze waar ik mocht zitten en zei ze: “FINGER”. Ik stak mijn hand uit, ze maakte mijn hand schoon, ze prikte er even een klein gaatje in en gebaarde toen dat ik weer mocht gaan, erg gezellige vrouw. Nog geen vijf minuten later kwam ze weer naar buiten en drukte ze een papier in mijn hand. Blijkbaar stond hier op of ik Malaria had, maar ik snapte niks van wat erop stond. Ik wilde nog “Thank you” zeggen, maar de vrouw was alweer in het laboratorium het ziekje kindje aan het helpen. Ik heb nog even geprobeerd uit te vogelen wat het papier zei, maar het werd me niet veel duidelijker. Uiteindelijk toch maar toe moeten geven dat ik er niet uit ging komen en om hulp moeten vragen bij de receptie. Geen malaria in ieder geval, nailed it!

Zaterdag hadden we afgesproken met de zussen van Amadou. Zij koken altijd voor ons op de bouw en hadden ons uitgenodigd om eens een keer Gambiaans met ze te gaan koken. Het eerste plan was om met z’n drieen daar heen te gaan, maar omdat Wouter ziek was en Niels ook niet mee ging ben ik (Wies) maar alleen gegaan. Om 9 uur ’s ochtends had ik afgesproken in Brikama. Direct aangekomen in Brikama ging ik met Bibi (Amadou’s zus) naar de markt. Normaal loopt ze hier ongeveer drie kwartier heen en drie kwartier terug voor, maar nu wou ze graag met de auto naar de markt! Eerst zijn we bij wat vaste kraampjes langsgeweest om wat kruiden en groente te kopen voor de Domoda (een lekker en typisch Gambiaans gerecht). Vervolgens gingen we naar de vismarkt om daar verse vis te kopen voor in de visballen. Een hele grote overdekte smerige vismarkt waar alleen maar vrouwen aan het werk zijn. Na de goede kraam gevonden te hebben kochten we 8 vissen die ze voor ons fileerde en door de gehaktmolen haalde. Deze vissen kregen we uiteraard in een plastic zakje mee (ze stoppen hier alles in plastic zakjes). 8 gefileerde door de gehaktmolen gehaalde vissen kostte 25 dalasi, nog geen 50 eurocent. De rest van de hele lunch (behalve de rijst) kostte 65 dalasi (nog geen 1,30). Dus ik heb de hele familie Bah maar getrakteerd op een lunch op mijn kosten! Terug aangekomen bij de compound gingen we direct beginnen met koken. Maar voor we begonnen moest ik een shirt en rok van hun aantrekken die vies mocht worden, want ik kon natuurlijk niet in mijn mooie jurkje gaan koken. Dus als een echte gambiaan begon ik aan mijn Gambiaanse kooklessen. Visballen draaien, vervolgens de pindasaus maken, en uiteindelijk de rijst koken. Klinkt allemaal niet zo moeilijk, toch zijn we hier zo’n drie uur zoet mee geweest. Om de beurt kwamen er een aantal werknemers een kijkje nemen van hoe ik kookles kreeg van Bibi. Maar zij hadden al 11 dagen hard gewerkt, dus gingen natuurlijk niet meehelpen in de ‘keuken’. Uiteindelijk was de lunch om half twee klaar. Maar we moesten wachten met eten tot twee uur, omdat ze altijd om twee uur lunchen. In die tijd heb ik mezelf verder vergambiaanst. Ik heb geleerd hoe ik met een grote schaal op mijn hoofd moet lopen. Uiteindelijk mocht ik een kind lenen om deze op een gambiaanse manier op mijn rug te binden. Alle meiden van de familie Bah hebben gezamenlijk mijn haar ingevlochten. Ze willen natuurlijk allemaal even aan het gladde toebabhaar zitten, is weer eens wat anders dat dat kroeshaar wat ze gewend zijn. Om twee uur was het tijd om te lunchen. De complimenten stroomde binnen over de domoda, ik mocht vaker komen koken. Fiew... Ik heb ze beloofd de volgende keer als ik langskom hutspot met jus en gehaktballen te maken. ’s Middags heb ik met alle broers en zussen gerelaxed onder de mangoboom.

Om half vijf kwam Niels ook richting Brikama omdat er een namegivingparty in de buurt zou zijn van een goede bekende van hun. Zijn zussen hadden aangegeven dat ik niet in mijn eigen jurkje mee kon gaan, maar ik nu helemaal Gambiaan was, en dus ook in een van hun Gambiaanse jurken mee moest. Ach ja, waarom ook niet. Laat het toeval zijn, maar ik kreeg een jurk aan die verdacht veel op de jurk van sneeuwwitje leek. Best toepasselijk als toebab tussen de gambianen. Bij de namegivingparty aangekomen hebben we veel handen geschud. We werden daarna door het huis heengeleid naar de baby toe om deze even te zien. Hij was precies een week oud. Eenmaal buiten aangekomen, genietend van het feest vroeg ik me af hoe de Baby eigenlijk genoemd was, want tsja daarvoor is zo’n namegivingparty toch? Na bij een aantal mensen navraag gedaan te hebben bleek de baby Ibrahim Sow te heten. Na een kwartier begon het op een saai zitfeestje te lijken maar ineens begon het. Er begonnen twee vrouwen verschikkelijk te zingen door een oude krakende megafoon. Uiteindelijk begonnen ze er ook nog bij de dansen door de mensen heen. Toen ik ze ineens verdacht vaak het woord toebab hoorde zeggen kwamen ze naar mij toe. Ze gebaarde dat ik op moest staan om met ze mee te dansen. Dansen is hier heel hard met je kont schudden, en tussendoor flink stampen op de vloer. Ik ben opgestaan om met haar mee te gaan ‘dansen’, en dit trok wat bekijks. Alle vrouwen die aanwezig waren stonden op om te zien hoe een toebab aan het ‘dansen’ was. Ach ja, ik kan me dan een beetje voor schut hebben gezet, je moet maar zo denken, ik zie ze toch nooit meer... Tijdens dat geschreeuw door de megafoons werd er ook geld uitgedeeld. Ze leggen af en toe 5 dalasi op je schoot neer, en daarna houdt iemand zijn hand weer op waar je het vervolgens aan geeft. Er waren veel 5 dalasi briefjes in omgang, en deze wisselde allemaal in notime van eigenaar. Volgens Bibi geeft iemand je zo’n briefje als teken dat diegene jou een goede vruchtbaarheid wenst. Na nog te hebben gegeten namen we afscheid, zo’n denderend feest was het namelijk niet.

Terug aangekomen bij de compound ging Bibi nog punch voor ons maken, een soort rijstenpap, dat is altijd het ontbijt bij een namegivingparty en dat moesten we ook eens proeven vond zij. Wij gingen ondertussen palmwijn halen omdat we dat ook eens wilde proberen. Dus we namen drie jongens mee die ons de weg gingen wijzen naar de verse palmwijn. Na een kwartier rijden moesten we ergens stoppen. Hier woonde een van hun broers en moesten we plastic flessen ophalen om de palmwijn in te stoppen. Uiteindelijk was dit niet nodig want dit hadden we zelf bij ons. Na nog weer een kwartier rijden kwamen we in the middle of nowhere aan waar een vervallen hutje stond waar je normaal palmwijn kon kopen. Helaas, er waren die dag al toeristen geweest, dus ze waren door hun voorraad heen. Ook de volgende compound had geen palmwijn meer. We kregen een telefoonnummer van een man die nog wel palmwijn zou hebben. Gezien alle jongens geen beltegoed meer hadden hebben ze met mijn mobiel flink wat afgebeld om te vragen waar die man inmiddels was. Hij zou over 5 minuten terug zijn. Ik weet inmiddels dat als een Gambiaan 5 minuten zegt dat je ongeveer uit kan gaan van 20 minuten. Dit bleek nog te positief ingeschat. Na nog 5 keer heen en weer gebel kwam hij er na drie kwartier aan. Het was een oude, volledig bezwete, kreupele man met een flink jachtgeweer. Hij had gerend door het bos omdat wij hadden verteld dat we niet lang meer op hem zouden wachten. Na onze 1,5liter-flessen gevuld te hebben met de verse palmwijn zijn we weer teruggereden naar Amadou’s compound. Omdat de drie jongens achterin het wel handig vonden dat we met de auto waren, hebben ze ons langs de compounds van hun families gestuurd omdat ze overal nog wel iets moesten regelen of wegbrengen, wij kende de weg toch niet.

Zondag was een stranddag. Die hebben we dit keer iets anders aangepakt dan de hele dag lui op het strand liggen. We zijn vanaf Brufut over het strand naar Tujering gelopen. Dit was een hele mooie wandeling. Aan het begin liepen er twee honden met ons mee, maar er kwamen er langzaamaan steeds meer bij. Na een half uurtje lopen hadden we inmiddels 7 waakhonden achter ons aan lopen. Als wij stil bleven staan, bleven ze ook echt netjes op ons wachten tot wij weer verder gingen. Iets verder werd onze weg echter versperd. Omdat de zee zo hoog stond was een stuk van het strand ondergelopen, dus moesten we een stukje door het water. Eerst even aftasten hoe diep het water daar was (ergens tussen een meter en anderhalve meter diep) en daarna als echte Gambianen, tas op je hoofd en gaan. De honden hebben het hier allemaal opgeven en daarna liepen we onbewaakt verder. Af en toe bij een strandtentje een drankje drinken, en verder een mooie wandeling over het strand, langs vissershaventjes, rotspartijen en strandtentjes. Een kwartier voor aankomst belden we Maarten (die al op het strand in Tujering lag) of hij alvast drie koude biertjes (de zogenaamde kouwe kletsen) voor ons wilde bestellen. Eenmaal aangekomen stonden er dus netjes drie koude biertjes op ons te wachten. We hebben nog even aan het strand gelegen in Tujering, waarna we met Maarten mee terug zijn gereden naar Brufut. Een enorm mooie wandeling, en omdat het toeristenseizoen is afgelopen waren we zo ongeveer de enigen op het strand.

  • 23 April 2014 - 21:41

    Joke:

    Lieve Wouter ( en Wies natuurlijk),

    wat maken jullie wat mee. Gelukkig voor jouw geen Malaria, Wouter. Maar dat zou ook eigenlijk niet moeten kunnen natuurlijk, met die heerlijke pillen! Wel goed dat je het even hebt laten controleren! heb je dat tenminste ook weer meegemaakt. Bovendien is zo'n briefje later altijd leuk voor het plakboek.
    Bijzonder Wies, om zo een kookworkshop te doen. en daarnaast nog een stuk Gambiaans leven te ervaren.
    Fijn om zo weer wat belevenissen van jullie te zien en lezen!

  • 23 April 2014 - 22:48

    Hennie:

    Hoi, wies .

    Kan ik een keer bij je komen eten. Klinkt spannend...
    Hey Wouter,
    Fijn dat je negatief bent getest, fijn dat het zo goed gaat.
    Wacht op jullie volgende bericht...

    Grtjs hennie

  • 23 April 2014 - 23:20

    Tineke:

    Volgens mij Wouter, moet er nog wel iets gebeuren aan je restaurantje!
    Wies, het lijkt of die Gambianen minder gebukt gaan onder die zakken op hun hoofd! Nog effe oefenen?
    Wat lief zo'n kindje op je rug, kun je t zo meenemen naar de bouw!Je hebt gewoon je handen vrij.
    Mooie vrouwen hoor, leer ook maar hoe je zo'n toeter op je hoofd maakt met zo'n omslagdoek.
    Prachtige wandeling. gaan we doen!Kouwe klets na afloop klinkt ook goed.Liefs Tineke

  • 24 April 2014 - 08:29

    Wilma:

    Hallo bouwvakers.

    Jammer dat Wouter even niet zo lekker was, maar aan de foto's te zien heeft Wies genoten van haar uitje. Wat een leuk verhaal weer. Ben ook zeer benieuwd naar de kookcursussen die je daar volgt. Ik hoop dat we straks een keer uitgenodigd worden op een Gambiaans avondje in de accaciastraat, zodat we kunnen proeven wat je daar allemaal geleerd hebt. Leuke foto van jou (Wies) met die kleine op je rug. Misschien iets voor ons Maartje, kun jij haar straks mooi uitleggen hoe je zoiets moet doen.
    Zo te zien gaat het inderdaad goed met de bouw. Het schiet lekker op. Hoop voor jullie dat je het allemaal afkrijgt voor je weer weg moet.
    We wachten nu weer met spanning op jullie volgend bericht. Liefs Wilma en Geert.

  • 24 April 2014 - 19:58

    Ton:

    Zo harde werkers. Het begint er nu echt op te lijken.Dak erop , aanvegen en klaar. Ik hoop dat het inmiddels beter gaat met Wouter beri-beri ? scheurbuik ? om maar eens wat ziektes van ontdekkingreizigers te noemen. Wies mooie fotoos al steek je wat schril af tegen die stevige tantes daar (wel mooi en vrolijk die vrouwen). Goed dat we weten dat je lekker kan koken. We onthouden dat voor later ! Mooi die stranden en die vissersbootjes, ik krijg er steeds meer zin in om die kant op te gaan. Nog even over die manden en bakken op je hoofd. Over 2 weken gaat dat met losse handjes neem ik aan.
    Nog heel veel werkplezier en leuk al die ervaringen die je opdoet met al die andere culturen.
    Het gaat jullie goed daar. Groeten Ton


  • 08 Mei 2014 - 12:35

    Rose Andela:

    Hoi Wouter,

    Goed geluisterd i.v.m de malaria trots op je.
    Alleen zijn er gelukkig ook vrolijkere analisten zoals je tante.
    Wat ze bij jou hebben gedaan is een dikke druppel gemaakt van je
    Vingerprik, dit laat je drogen aan de lucht en als het droog is wordt het gekleurd.
    Als je malaria hebt zie je de parasieten heel mooi in het uitstrijkje van jouw bloed.
    Ff een weetje. Fijn dat je weer beter bent. Als het goed is zijn je ouders en Stefanie bij je
    hoe vinden zij het?
    Jullie maken nog steeds heel veel leuke dingen mee en het lijkt mij ook leuk dat de bouw
    opschiet?
    Ben weer benieuwd naar jullie volgend verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter en Wies

Wies en Wouter gaan in Gambia een toiletgebouw en kleuterschool bouwen.

Actief sinds 18 Jan. 2014
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 14445

Voorgaande reizen:

07 Februari 2014 - 01 Augustus 2014

Gambia

Landen bezocht: